Brukerinnsikt for din nettside!
Du har kanskje verdens «fineste» nettside men lurer på om noen i det hele tatt finner den og om de er inne på den, hva er det de faktisk gjør der? Eller du har mye trafikk på siden din, kanskje til og med salg, men lurer på hvordan du kan gjøre nettsiden enda bedre? Da trenger du innsikt! Innsikt fra verktøy som Google Analytics, Google Search Console og nå også Microsoft Clarity! I denne artikkelen skal vi se på hva dette faktisk er og hvorfor DU må ha det for din nettside.
Hva er Microsoft Clarity?
Microsoft Clarity er et gratis verktøy for brukerinnsikt for nettsider. Den tilbyr brukerdata, heatmaps, clickmaps og opptak av ALLE brukerøkter på din nettside. Microsoft Clarity er lett å bruke og gir deg konkret innsikt i hvordan dine kunder bruker din nettside. Oppsett er enkelt og man begynner å få data ila få minutter. Microsoft Clarity gir deg mye innsikt i seg selv, men sammen med Google Analytics, Bing Webmaster Tools og Google Search Console vil du ha en nesten komplett innsikt i trafikken på ditt nettsted.
Innsikt i brukeroppelvelsen på din nettside.
Bare så det er sagt med en gang, dette er gøy og litt avhengighetsdannende. Å se opptak av dine kunder eller brukere mens de navigerer nettsiden din er morsomt og spennende. Men først og fremst er det lærerikt! Hva gjør kundene på nettsiden? Hva klikker de på? Hvor langt ned på nettsiden skroller de?
Microsoft Clarity har først og fremst fokus på selve brukeropplevelsen slik at du kan se om nettsiden din fungerer slik du ønsker den. Finner kundene frem? Forstår kunden hva som kan klikkes og ikke? Bruker de CTA oppfordringene dine? Finner de ut hvordan de kan gjøre kjøp? Hva bruker de tid på? Osv..
Microsoft Clarity vs Google Analytics
Microsoft Clarity må sees som i tillegg til og integrert, og ikke istedenfor Google Analytics. Microsoft Clarity har heller ingen ønske om å konkurrere mot Google Analytics og tilbyr derfor enkel integrering av Google Analytics for å gi bedre innsikt til deg, totalt sett.
Hvordan skaffe Microsoft Clarity?
Microsoft Clarity er gratis, for alltid. I alle fall sier det dette selv på sin nettside. Og det er enkelt å sette opp om du har litt innsikt og tilganger på din egen nettside. Det første du gjør er å gå til https://clarity.microsoft.com/ og klikker «Sign up» øverst til høyre i skjermbildet. Velg påloggingsmetode og følg så de enkle instruksjonene ved å legge til aktuelle nettsider.
Det mest «kompliserte» du skal gjøre er å legge til Tracking Code (sporingskode) på nettsiden. Enten via Google Tag Manager eller å legge det til direkte i <Head> seksjonen av din nettside.
Google Analytics integrerer du samtidig ved å følge instruksjonene om dette under Setup – Settings.
Her finner du dokumentasjonen for å komme i gang med og sette opp din Microsoft Clarity konto. https://docs.microsoft.com/en-us/clarity/getting-started
Om du ønsker hjelp med å sette opp og få litt opplæring i bruken av Microsoft Clarity, så anbefaler jeg at du tar kontakt med artikkelforfatteren eller ditt eget byrå.
Hva er Heatmaps for din nettside?
Heatmaps visualiserer aktiviteten på din nettside. Her ser du hvor dine brukere klikker eller berører innholdet. Heatmaps består her av Clickmaps som viser hvor det klikkes, Area Map vise alle typer aktivitet i et valgt område mens Scrollmaps viser hvor langt ned brukerne skroller.
Heatmaps samler opp data fra mange besøkende slik at du vet du får et representativt inntrykk i hvordan din nettside brukes.
Opptak av brukerøkter på din nettside
Personlig er jeg veldig glad i disse opptakene. Man får en oversikt over alle opptakene gjort i valgt periode og kan bla seg ned til de man har lyst til å se. En liten avhuking gjør at inaktivitet ikke vises. Opptakene skjuler sensitiv informasjon slik at personvernet blir ivaretatt.
Dette blir veldig kvalitativ innsikt og man følger en person om gangen i det de navigerer din nettside, enten det er på desktop, nettbrett eller mobil. Man blir fasinert av å se på dette og man kan lære mye, men glem heller ikke at du kun ser på en persons interaksjon med din nettside. Man bør gjerne se på flere før man konkluderer for mye!
Hva med personvern? (GDPR)
Microsoft tilfredsstiller kravene til GDPR og California CCPA privacy. Blant annet ser man på opptakene at data en bruker taster inn blir skjult og informasjonen som fremkommer for den enkelte bruker er anonymisert.
Chrome Extension
Om du bruker Chrome som nettleser, kan diu også skaffe deg gratis Microsoft Clarity extension. Så lenge siden er satt opp med Microsoft Clarity kan du se både opptak og heatmaps uten å forlate nettsiden. Dette gjør det rask og enkelt å få den innsikten man trenger
Konklusjon
Microsoft Clarity er et meget godt verktøy for å skaffe deg innsikt i dine kunders opplevelser i det de besøker din nettside. Det er forholdsvis lett å sette opp og det er lett å forstå og bruke for deg. Dette er et verktøy som ikke konkurrerer men kommer i tillegg til Google Analytics og også andre lignende verktøy som f.eks. Hootjar.
Ikke minst er det morsomt og, forhåpentligvis, motiverende å følge kundereisen på din nettside!
Andre av våre artikler du kan finne relevant:
Vi tilbyr oppsett og opplæring i Microsoft Clarity
Vi setter opp Microsoft Clarity på din nettside og integrerer denne mot eksisterende Google Analytics-konto. Så gir vi deg en liten opplæring i hvordan å bruke og tolke informasjonen man får.
Kolbrun Retorikk, som er bedriften bak designkalkulator.no, tilbyr mange tjenester innen visuell komunikasjon for bedrifter. Om det er grafisk design, branding, nettsider/hosting eller andre relaterte tjenester.
Del gjerne denne artikkelen