Hvordan havne øverst på Google søk?
Alle har forstått at det er om å gjøre å komme høyt opp i Google og Bing sine søkeresultat. Spesielt om trafikk til din nettside er viktig for din bedrifts forretningsmodell. Typisk gjelder dette nettbutikker, medier og andre som selger varer eller tjenester direkte på nettsidene. Men de fleste bedrifter ønsker å hevde seg i konkurransen med sine kunder. Og vi vet selv, at vi sjeldent klikker til side fire i Googles søkeresultater om vi finner det vi er ute etter på førstesiden..
Før vi begynner, her er noen viktige definisjoner:
- SEO står for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering som vi sier her til lands. Dette handler om det å få mye organisk trafikk av kvalitet til din nettside. Altså kvantitet OG kvalitetstrafikk.
- Kvalitetstrafikk handler om at potensielle kunder eller interessenter som kommer til din nettside finner denne relevant i forhold til hva de ser etter. De vil da utforske siden din og eventuelt gjøre et kjøp, registrere seg, ta kontakt osv..
- Kvantitetstrafikk handler jo selvfølgelig om at man ønsker mye trafikk, så lenge denne er av kvalitet, som nevnt ovenfor.
- SERP står for Search Engine Result Page, og er den siden med søkeresultat du får opp når du gjennomfører et søk på f.eks. Google. En SERP består av Organiske treff og betalte treff(annonser).
- Organiske treff er alle treff på en SERP som ikke er betalte. Det kan være hensiktsmessig å betale for annonser som vises høyt på en SERP, men SEO handler om de organiske søkene.
To viktige områder for SEO: On-site og off-site.
On-site SEO
Dette handler om tiltak du gjør på selve nettsiden for at den skal bli mest mulig søkemotoroptimalisert. Dette kan igjen deles inn i tekniske og innholdsmessige SEO-tiltak.
Tekniske SEO-tiltak
Dette handler om tekniske innretninger på din nettside. Ofte løses dette i WordPress ved å installere en utvidelse(plugin) som tar seg av dette. Gode eksempler på dette er SmartCrawl, Yoast, Rankmath osv.. I tillegg skal siden være rask nok, ha et intuitivt brukergrensesnitt, ha interne og eksterne lenker og en god url-oppbygging(oppbyggingen av selve nettadressene til nettsiden og undersider, strukturerte data, samt gjerne en sitemap(nettstedskart) som kan lastes direkte opp til både Bing og Google.
Innholdsmessige SEO-tiltak
Godt innhold, også kjent som content er det viktigste du kan gjøre for å forbedre din søkemotoroptimalisering.
«Content is King»
Å skrive godt, oppdatert og relevant innhold vil folk sette pris på. Og Google får med seg hva folk setter pris på, ved at disse bruker tid på din nettside, henviser til den via lenker fra egne nettsider eller deler innhold fra din nettside i sosiale medier. Google, med sine algoritmer prøver så godt de kan å se din nettside fra et menneskelig perspektiv. Gode artikler med bilder(folk liker bilder), og aller helst video.
Designerte titler på forskjellige nivå (h1,h2,h3) god men ikke overdrevet bruk av søkeord og søkefraser, alternativ tekst(alt.text) på brukte bilder, lenker til annet relevant innhold osv..
Off-Site SEO
Det er ikke bare på din egen nettside du kan vinne SEO-kampen. Sosiale medier, lenker fra andre nettsider, Google Min Bedrift-oppføring, YouTube-kanal for dine videoer er noen viktige grep for å nå opp.
Sosiale medier
At dine nettsider og artikler deles på sosiale medier skaper ny trafikk til din nettside og blir også vurdert i algoritmene til søkemotorene. Vi anbefaler bedrifter å lage nyhetssaker og artikler på egne nettsider, for så å dele de på sosiale medier. Og gjør det enkelt for andre å dele dine artikler ved å ha funksjonalitet for sosial deling på nettsiden din. I tillegg kan innlegg på sosiale medier dukke opp som egne treff på søk i Google og Bing.
Lenker fra andre nettsteder
Foruten at dette kan medføre mer direkte trafikk vil det også kunne bidra til høyere rangering for din nettside. For noen år siden var dette sett på som en av de viktigste SEO-tiltakene. Det fantes folk som levde av å lage nettsteder som var stappfulle av lenker(link farms) til bedrifter som var betalingsvillige. Dette fungerer ikke lengre. Google vurderer lenker til din nettside utfra kvalitet og troverdigheten til nettsiden det lenkes fra.
Google Min Bedrift
Alle bedrifter og organisasjoner bør opprette en Google Min Bedrift konto. Dette er gratis og ikke spesielt vanskelig. Dette vil bidra til å øke din synlighet på nettsiden og er spesielt gunstig om du har en fysisk lokasjon du ønsker at dine kunder skal oppsøke, da det også medfører en oppføring i Google Maps. Her kan du se Designkalkulator sin oppføring
YouTube
Folk flest liker videoer, det gjør også søkemotorene. YouTube videoer kommer opp som egne treff i søk. Å legge dine videoer på din egen YouTube-kanal gir god SEO-verdi i seg selv, men det gjør det også lett å vise disse på egne nettsider uten at din nettside blir tung og treg.
Oppsummering
Vi håper med dette at du har fått litt mer innsikt i hva SEO er og noen grunnleggende tiltak du kan gjøre for din bedrifts nettside. Men SEO er et omfattende tema og vi har bare så vidt berørt noen viktige områder av dette. Om du ønsker mer innsikt vil vi anbefale følgende nettsider for å lære enda mer:
Her er en artikkel fra Semrush, et ledende verktøy for søkemotoroptimalisering. Her går man litt mer i detaljer på hvordan man kan jobbe med SEO.
Her finner du en lenke til vår favorittt-plugin for å håndtere SEO på en nettside. Det finnes flere gode verktøy der ute, men vi har forelsket oss i SmartCrawl. Den har de funskjoner man finner på de fleste lignende plugins, så nyttig lesning om du skal forbedre SEO på din nettside.
Vi tilbyr Google og Bing integreringspakke
Vi etablerer og kobler forskjellige verktøy fra Google og Bing som hjelper synlighet og søkemotoroptimalisering.
Kolbrun Retorikk, som er bedriften bak designkalkulator.no, tilbyr mange tjenester innen visuell komunikasjon for bedrifter. Om det er grafisk design, branding, nettsider/hosting eller andre relaterte tjenester.
Del gjerne denne artikkelen