Hva trenger du å tenke på FØR du lager eller bestiller en nettside?

Skrevet av Ralph von Minden

Publisert Jan 31, 2020

10 viktige spørsmål før du starter å lage, eller bestiller en ny webside:

Bilde av en datamaskin på skrivebord for Designkalkulator sin artikkel Hva trenger du å tenke på FØR du bestiller en nettside?

Noen ser på nettsiden som et avansert visittkort hvor man skal kunne finne enkel informasjon og kontaktopplysninger. For andre er hele forretningsmodellen knyttet opp til, eller bestående av, selve hjemmesiden. Som for eksempel en blogger, digitale medier eller en nettbutikk. For de fleste, finner man nettsiden en plass imellom disse ytterpunktene.

Om du skal lage nettsiden din selv, eller sette dette bort til et byrå, anbefaler vi at du starter med å lage en enkel oversikt over hva din nettside skal inneholde ved å svare så detaljert som mulig på spørsmålene i punktene nedenfor. Da har du allerede et godt grunnlag for å forstå hva som må på plass, og hva dette vil koste.

 

1. Hva ønsker du at nettsiden skal gjøre for deg?

Mange får på plass en nettside fordi man “må jo ha en nettside”, og har få andre tanker eller forventninger til dette en det. I og med at du leser dette er du nok ikke en av disse. Men hva skal man forvente av en nettside?

Ønsker du å generere leads, skaffe flere medlemmer, lage en online-booking, legge ut informasjon, bygge opp et brand, selge produkter online? En nettside kan brukes til så mangt.

En nettside er et redskap, ikke et mål i seg selv! Du må definere hva du ønsker at dette redskapet skal gjøre for deg.

 

2. Hva trenger du å ha på nettsiden?

Uansett hvor stor og komplisert en nettside er så er det noen få ting alle forventer å finne på siden din.

  • En velkomstside (hjem)
  • Hva vi tilbyr/gjør (Hva driver vi egentlig med)
  • Om oss (hvem er vi)
  • Kontakt Oss (De må jo kunne kunne din bedrift)
  • GDPR (Du MÅ ha en personvernerklæring)

Avhengig av hva du driver med, kan det være mange ting du må ha på nettsiden din, i tillegg til punktene ovenfor.  Vil du vite mer om dette kan du lese artiklene 10 ting man må ha på en nettside  eller Hva er en One Pager, eller nettside på kun en side?

 

3. Hvem er dine kunder?

Noen vet helt konkret hvem kundene er mens andre tenker at “alle” er potensielle kunder. Å kjenne sine kunder, eller de kundene man ønsker å få, er kritisk i forhold til å få på plass et design og funksjonalitet som gir best mulig effekt.

Om for eksempel dine kunder er eldre mennesker, kan det tenkes at man skal ha fokus på klare kontraster og stor skrift, selv om man alltid må ha universell utforming i tankene. Kanskje skal man være forsiktig med avansert funksjonalitet og kanskje man må tenke igjennom til hvilken grad digitale betalingsplattformer treffer denne målgruppen best.

Her er noen eksempler på vurderinger du må gjøre:

  • Er ditt marked kjønnsspesifikt?
  • Hvilken aldersgruppe tilhører dine kunder?
  • Er det berdiftsmarked (B2B) eller konsumermarked (B2C) man skal nå?
  • Er det et lokaltmarked, regionalt, nasjonalt eller internasjonalt marked?
  • Hvilke(t) språk snakker kundene dine?
  • osv.

4. Hva har du av innhold til nettsiden?

En nettside uten innhold vil bestå av noen farger, kanskje noen designelementer, en header og gjerne en footer. Innhold MÅ skapes for at man får noe på nettsiden. Er du heldig, så har du kanskje innhold på en gammel nettside som bare trenger et nytt design, eller du kan ta alt innholdet derifra. Men om du begynner med blanke ark, så må alt innholdet produseres på en eller annen måte. Tekster må skrives, bilder må tas, videoer må lages, eller du kan kjøpe alt innhold. Om du skal selge produkter på nettsiden, har du gode produktbilder, produktbeskrivelser osv.?

Nettsiden blir ikke bedre enn innholdet! Et flott nettsidedesign blir fort lite fint med dårlige bilder. Dårlig skrevet tekst, som ikke er språkvasket, kan fort få din nettside, og dermed din bedrift, til å fremstå useriøs. Og når det gjelder tekst, er den skrevet med tanke på søkemotoroptimalisering?

 

5. Hvordan skal nettsiden se ut?

Nettsiden er til syvende og sist din, og du skal være fornøyd med den. Den representerer jo nettopp deg og din bedrift. Selv om du setter bort hele jobben med nettsiden til andre, er det til slutt du som betaler for den og skal leve med den. Derfor vil en webdesigner gjerne vite hva du ser for deg, hva du liker og gjerne at du viser noen eksempler på nettsider, til inspirasjon. Gjerne sjekk hva dine konkurrenter gjør, enten for å la deg inspirere eller for å kunne gjøre noe annerledes.

En webdesigner skal jo tilfredsstille deg som kunde, men en god webdesigner skal være oppdatert på trender og teknologi for å kunne veilede deg til best mulig resultat. Det er vel en grunn til at du valgte nettopp denne designeren, så stol på de rådene og valgene designeren tar.

Å designe en nettside er tidkrevende og kan fort koste litt. Her har man også mulighet til å bruke ferdigdesignede maler som man kan kjøpe eller få tak i gratis. Disse malene er ofte flotte, men man må alltid tilpasse de til egen profil.

Om du tenker at du skal bruke WordPress, så går denne artikkelen med i dybden på dette temaet: Hvordan lage en WordPress nettside?

 

6. Hvor mye tid har du til å oppdatere innhold på nettsiden?

Det er ikke alle som trenger å oppdatere sine nettsider så ofte. Dette er jo selvfølgelig avhengig av din bedrift og hva man driver med. Om det ikke er noen endringer i informasjonen man har på siden og det er tilstrekkelig med bilder, så lever kanskje siden fint sitt eget liv.

Men utover påkrevde endringer som følge av at informasjon er blitt utdatert og ikke gyldig, så er det mange gode grunner til å kontinuerlig oppdatere og lage nytt innhold på din nettside:

  • Med stadig nytt innhold, vil det være mer interessant for tidligere besøkende å gå inn på siden på nytt.
  • Google liker sider med oppdatert innhold. Også gamle artikler, som er blitt oppdatert.
  • Nye artikler er en fin måte å vise frem din bedrift på. Den viser at siden er ‘levende’ og at informasjonen på den er oppdatert. I artikler kan du vise frem din ekspertise, skape nysgjerrighet, dele nyheter om din bedrift osv.. Og artikler er en fantastisk måte å skaffe nye kunder på, ved at artiklene blir delt og at de kommer frem i søk på Google eller Bing.

Oppdatering av innhold krever enten tid eller penger. For mange, kan det være lurt å sette bort innholdsgenerering til andre som kan dette bedre.

 

7. Hva har du som budsjett for din webside?

En nettside kan lages fryktelig billig om det er det du ønsker. Om du vil prøve å gjøre alt selv, sparer du gjerne mye penger, men det kan kreve mye tid og frustrasjoner. Og blir sluttproduktet godt nok?  Sett gjerne opp et rammebudsjett. Hva vil du helst bruke og hvor mye kan du bruke på prosjektet? Som det meste her i livet, får du ofte hva du betaler for.

Når du skal kjøpe tjenester fra et byrå gir de deg gjerne en pris på det arbeidet som skal til for at du får det du bestiller. Byråene ønsker selvfølgelig å tjene mest mulig på prosjektet og du ønsker å betale minst mulig. Så her starter en gjettelek for byrået i forhold til hva du som kunde kan være villig til å betale for tjenestene de skal levere. Hva om du gir byrået et budsjett? Da slipper byrået å gjette seg til din betalingsvillighet og kan heller konsentrere seg om å gi deg mest hensiktsmessige løsninger for den økonomien du har til rådighet. Du bør jo selvfølgelig be flere byråer om det samme! 

Er du usikker på hva du bør legge i et budsjett foreslår jeg at du tester vår gratis Designkalkulator. Her får du et estimat på hva en nettside kan koste. Samtidig vil du lære litt om hva som skal til for å lage en hensiktsmessig nettside.

8. Tidsplan. Når og hva skal være tilgjengelig på nettsiden?

Begynn med å definere når du må ha noe “live”. Ofte så er svaret på dette; i går! Men vær litt realistisk og tenk på hva tid du har til rådighet og tiden det tar å eventuelt engasjere andre for å gjøre dette for deg. Trenger hele nettsiden å være på plass, eller holder det med en landingsside først? Er det spesielle anledninger eller tidspunkt man bør være oppmerksomme på, som for eksempel julehandelen eller Black Friday osv..

Det tar tid å lage en god nettside, og med god mener vi en nettside som faktisk er et hensiktsmessig verktøy for deg. Design og funksjonalitet skal avklares og implementeres, og nettsiden skal sikres, justeres og optimaliseres. 

 

9. Hvor viktig er det at siden er søkemotoroptimalisert(SEO)?

Søkemotoroptimalisering handler om til hvilken grad din nettside og innhold blir funnet av søkemotorer som Google, i den hensikt å øke trafikken til din nettside. Det hjelper lite å ha et palass av en nettside, om ingen vet om den eller klarer å finne den. Fokus på SEO bør være noe du setter av i ditt budsjett. Og bare så det er sagt, det tar tid å få effekt med ditt SEO-arbeid for å komme så høyt oppe på søkemotorenes rangering som mulig.

Vi kan gjerne dele opp arbeid med søkemotoroptimalisering i to teknikker:

On-page SEO

Dette er alt du gjør på selve nettsiden. Alt fra tekstinnhold med søkeord, bruk av tagger på bilder, bruke korrekte ‘heading tagger'(H1, H2) på titler og undertitler, mobiltilpasning(responsivitet), lastetid for siden, eksterne og interne lenker, ferskt og godt innhold osv.

Off-page SEO

Dette er all aktivitet du gjør utenom nettsiden for å øke trafikken til din nettside. Typiske aktiviteter kan være lenkebygging, ved å få andre etablerte sider til å lenke til din nettside eller innhold. Det er bruk av sosiale medier (SoMe) ved å for eksempel å dele artikler fra din nettside, og som fører en leser til din nettside for å lese hele artikkelen. Det kan være å få bloggere og andre nettsider til å omtale siden din, det kan være å bruke de sosiale mediene sine verktøy for å sjekke at de viser dine sider og artikler på en fin måte, når andre deler de.

 Vi har skrevet en lettlest artikkel om søkemotoroptimalisering. Les den her.

10. Domene, hosting og plattform?

Domene 

Domenet er det som står øverst i søkefeltet for din nettside, for eksempel kolbrunretorikk.no.  Domenet er egentlig en ip-adresse (194.63.249.211) som er gjort om til tekst. Domenet består i hovedsak av domenenavnet (“kolbrunretorikk” i eksempelet ovenfor) og toppnivådomenet (.com, .no, .org osv.). Man kan ha mange domener som peker til samme nettside, om ønskelig. Typisk gjelder dette .com og .no.

For å bruke et ønsket domene må du vite om dette er ledig eller ikke. Her er det ‘førstemann til mølla’ som gjelder. Man kjøper og eier et domene, og er det allerede tatt av andre så må du eventuelt kjøpe den av de som eier den. Om det er ledig, kan du kjøpe domenet til standardrater for det enkelte toppnivådomenet. Toppnivådomener har forskjellige priser, og noen er forholdsvis dyre og kan ha en årlig kostnad på opp til 2000 kr. Standard toppnivådomener som .no og .com koster gjerne bare et par hundre kroner i året. Så da gjelder det å finne et domene som er ledig og sikre deg dette så fort som mulig. Domenene kan kjøpes på tjenester som Domeneshop, og ProISP.  Ønsker du et .no toppnivådomene, må det kjøpes hos en norsk leverandør, som de to nevnte her. 

Hosting

De fleste som selger domener tilbyr også hosting, eller et webhotell som det ofte kalles. Hosting betyr at noen lagrer alle dine nettsiders filer på en server, en eller annen plass i verden. Domenenavnet settes senere opp til å peke mot denne serveren. Hosting kan være så mangt, og det er mange tilbydere der ute, så det er lett å gå seg vill. Om du skal ha hjelp av andre til å sette opp din nettside, snakk gjerne med de før du kjøper en hostingløsning. Som alt annet, kan hosting koste fra 30 kr til flere tusen kroner i måneden, avhengig av kvaliteten på hostingen. Her får man også det man betaler for og det er viktig å sette seg inn i dette for å få riktig hosting til riktig pris.

Plattform (CMS)

CMS står for content management system og viser til den plattformen man bruker for å lage nettsiden. Typiske eksempler på slike plattformer er WordPress.org, Squarspace, Joomla, Wix osv.. WordPress er den klart største, med en markedsandel på 35 %, og den mest fleksible. De andre har andre fordeler som brukervennlighet og integrert hosting. Her er det forskjeller på pris, preferanser og muligheter. Bruk tid til å finne den beste løsningen for deg og les gjerne flere av de mange artiklene på nettet som omhandler dette. Og ikke minst, diskuter dette med ditt byrå, om du ønsker hjelp. Les gjerne også vår artikkel Hvordan lage en WordPress nettside?

 

Oppsummering

Det er mange aspekter ved det å lage en nettside, enten man lager den selv eller setter den bort. En god webdesigner vil garantert stille disse spørsmålene, om ikke, bør du vurdere om du kommer til å få en hensiktsmessig nettside, og ikke bare en pen en 😉 Alle temaene ovenfor kunne vært egne artikler, så det kan være lurt å lese seg opp enda mer om du tenker å lage siden selv. Men dette vil ofte være nok til at en erfaren designer/utvikler kan få hjulpet deg godt på veg med et verktøy som jobber for deg og din bedrift.

 

 

Del gjerne denne artikkelen

Skrevet av Ralph von Minden

Prosjektleder i kommunikasjonsbyrået Kolbrun Retorikk og har ansvar for webutvikling og hosting. Ralph har variert bakgrunn og kompetanse innenfor IKT, ledelse, forretningsutvikling og innovasjon.

Publisert Jan 31, 2020

Følg oss:

Andre relevante artikler:

Har du prøvd vår Designkalkulator?

Estimer hva det koster å lage din bedrifts visuelle profil. Hva koster en nettside? Hva koster en logo? Fyll ut alle stegene og få prisestimatet øyeblikkelig på din skjerm, eller til din epost. Flott å bruke i din planlegging, dine budsjetter eller i forhold til søknader til for eksempel Innovasjon Norge.

Du vil også like..