10 ting man bør ha på en nettside

Skrevet av Ralph von Minden

Publisert Nov 4, 2019

Hva bør en nettside inneholde?

Designkalkulator illustrasjon av mennesker som fysisk bygger nettside på stor skjerm

En nettside kan være så mangt, og det kan være mange hensikter med å ha en nettside. Noen setter sin nettside høyt, mens andre har en nettside fordi de føler de “må”. Det var en periode mange hevdet at man kun trengte en Facebook-side og at nettsidenes dager var talte.. Det siste er det vel nesten ingen som hevder i dag,

Uansett hvor mye din bedrift fokuserer på nettsiden, så er det en del ting nettsiden likevel må og bør ha. Her har vi satt sammen en oversikt over “må ha” og “bør ha”, for å hjelpe deg til å ta de riktige avgjørelsene før du eventuelt bestiller en ny nettside.

De fem første punktene du ha på nettsiden

 

1. Hjem-side (indeksside)

Dette er den siden du skal bruke til å fronte din bedrift, eller selve nettstedet. Dette er fasaden og hovedinngangen til ditt nettsted og bør gjenspeile hvem din bedrift er og ikke minst fortelle dine potensielle kunder at de har kommet til rett sted. Driver du for eksempel en rørleggerbedrift, bør dette komme tydelig frem her. Hjem-siden skal gi en kort oversikt både over hvem din bedrift er, men også om hva man kan finne på din nettside.

2. Hva vi tilbyr / Hva vi gjør / Våre produkter

Selv om du gir en pekepinn på hva du tilbyr allerede på din hjem-side, er det her du går i detaljer om hva din bedrift faktisk tilbyr. Her beskriver du dine tjenester, viser frem dine produkter eller forteller hva din organisasjon ønsker å oppnå. Dette vil være butikksiden til en nettbutikk eller oversikt over alle aktuelle tjenester, om det er det man tilbyr. Om du kun har et fåtalls produkter eller tjenester, holder det gjerne med denne siden. Alternativt kan du ha uendelig mange undersider som beskriver det enkelte produkt eller tjeneste i detalj.
Loven krever at du skal oppgi dine priser på nettsiden, om du har en nettside. Dette kan du fint legge til på denne siden eller du kan synliggjøre det enda bedre ved å lage en dedikert side for dine priser. Dess flere detaljer du inkluderer, dess større sjanse for at en potensiell kunde velger å handle med deg.

3. Om oss

Her skal du skape tillit! Dette er en veldig viktig side da den forteller kunden din om hvem du er og hvorfor de bør kjøpe produktene, tjenestene dine og / eller stole på organisasjonen din. Her kan det også være fint å ha med noe av det arbeidet dere har gjort (referanser) og gjerne noen tilbakemeldinger fra kunder. Man kan også inkludere kontaktkort til alle ansatte, bedriftens historie, verdier og visjon.  Man kan også nevne hvilke bransjeforeninger, sertifiseringer bedriften innehar, osv.. I dag forventes det at bedrifter tar og viser sitt samfunnsansvar, det kan også fint inkluderes her.
Om man har mye informasjon man ønsker å fremme i “Om oss”, bør man vurdere å lage egne undersider til de enkelte temaene.

 4. Kontakt oss

Enkel kontaktinformasjon bør være tilgjengelig over hele nettstedet ditt. Det vil ofte være lurt å legge det til et fast bunnområde (footer) som er lik og synlig over hele nettsiden. I tillegg kan “Call to action” knapper som for eksempel fører til “Kontakt oss”-siden gjøre det enkelt for en potensiell kunde å kontakte deg. Ofte er det vanlig å ha et kontaktskjema på denne siden, i tillegg til et kart, om du ønsker at kunden skal kunne oppsøke deg fysisk. Informasjon på siden kan omfatte: firmanavn, organisasjonsnummer, åpningstider, fysisk adresse, postadresse, telefon, og e-post

5. GDPR (Informasjonskapsler og personvernerklæring)

EU sin General Data Protection Regulation stiller flere krav til din nettside.  Et av kravene er at alle som bruker din nettside skal gjøres kjent med hvordan du behandler dine kundedata. Et annet er at du må synliggjøre hvilke informasjonskapsler (cookies) nettsiden bruker og gi brukeren en mulighet til å takke nei til disse, evt velge å ikke besøke din nettside. Dette kan gjøres i form av en cookie-varsel som du sikkert har sett poppe-opp på de fleste nettsider i dag. I tillegg skal det synliggjøres på din nettside hvor besøkende kan finne informasjon om hvordan du behandler personvern. Dette gjøres i form av en personvernerklæring og krever normalt en egen dedikert side på din webside. Mer informasjon om dette finner du her: Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven)

 

De følgende punktene er sider som kan være lurt å ha:

 

 6. Priser

Norsk lov krever faktisk at du forteller om dine priser, i alle fall om du har en nettside. Dette gjelder på lik linje enten det er varer eller tjenester du leverer. Du finner mer om dette i Prisopplysningsforskriften. I tillegg er jo dette noe dine kunder lurer på.  Her kan man enten lage en uttømmende prisoversikt, bruke ramme (fra 1500 – 3000 kr), en kalkulator eller bruke eksempler (ved å vise til en case som beskriver et lignende oppdrag). Vi som har laget Designkalkulator.no hopper nesten alltid videre fra en nettside om vi ikke finner noe om priser på den.

 7. Artikler – blog

Artikler kan være en fin måte å vise frem bedriften din på, fortelle om nyheter eller for eksempel tilbud. Vi anbefaler våre kunder å gjerne lage saker på egen nettside først, så heller dele de på sosiale medier med en lenke til selve artikkelen. Da får du folk inn på selve nettsiden og dette bidrar til at Google finner siden din mer relevant. En blog kan være så mangt og ofte brukes artikler og blog om hverandre. Men her tenker vi på din, eller din bedrifts mulighet til å fremstå som eksperter på det dere driver med. Relevant fagstoff gir deg mer kredibilitet ovenfor potensielle kunder og det bidrar samtidig til å øke din synlighet på nettet.

 8. Vilkår

Uansett om du tilbyr produkter eller tjenester, så kan det være gunstig å ha med en side som tar for seg forventninger, garantier og det juridiske ved å handle hos deg. Dette kan spare deg for problemer senere og samtidig får dine potensielle kunder anledning til å sikre at de handler på vilkår de kan leve med. Om du selger direkte på din nettside, bør det være et krav at dine kunder bekrefter at de har lest vilkårene før de registrerer et kjøp.

 9. Nettstedskart (Sitemap)

Et nettstedskart viser besøkende og søkemotorer, som Google og Bing, hva din side inneholder og hvordan den er bygget opp. En sitemap er ikke noe som trenger å frontes på din side, men kan gjerne  lenkes til i for eksempel bunnteksten.

10. 404-side

En 404-feilmelding er noe du får når du enten skriver deler av en nettadresse feilaktig, eller du bruker en utgått lenke fra en annen side. Enten så vises dette som en kjedelig og lite informativ feil i din nettleser, eller du havner på en dedikert 404-side på nettsiden du egentlig prøvde å nå. Fordelen med det siste er at dine kunder uansett havner på din side og har samtidig tilgang til meny osv. 404-sider kan man designe akkurat som du vil, gjerne med en unnskyldning, humor og en passe dose kreativitet. Her er noen eksempler på fiffige 404-sider.

Del gjerne denne artikkelen

 

Man kan fint inkludere alle disse punktene på en landingsside, en såkalt One-Pager. Les mer om dette i vår artikkel:
Hva er en One Pager, eller nettside på kun en side?

Det er mange ting man bør tenke på før man lager en nettside. Les mer om dette her: Hva trenger du å tenke på FØR du lager eller bestiller en nettside?

Skrevet av Ralph von Minden

Prosjektleder i kommunikasjonsbyrået Kolbrun Retorikk og har ansvar for webutvikling og hosting. Ralph har variert bakgrunn og kompetanse innenfor IKT, ledelse, forretningsutvikling og innovasjon.

Publisert Nov 4, 2019

Følg oss:

Andre relevante artikler:

Har du prøvd vår Designkalkulator?

Estimer hva det koster å lage din bedrifts visuelle profil. Hva koster en nettside? Hva koster en logo? Fyll ut alle stegene og få prisestimatet øyeblikkelig på din skjerm, eller til din epost. Flott å bruke i din planlegging, dine budsjetter eller i forhold til søknader til for eksempel Innovasjon Norge.

Du vil også like..