Hvordan lage en WordPress nettside?

Skrevet av Ralph von Minden

Publisert jan 6, 2020

Hvordan lage en WordPress nettside?

Bilde av små mennesker som fysisk bygger en nettside for Designkalkulator

Du har bestemt deg for å bruke WordPress for din nye flotte webside. Da gjør du som over 30% av alle nettsider der ute og det samme som store selskap som Facebook, Sony og Disney. Men hva nå? Hvordan får du siden til å bli like flott, eller flottere enn konkurrentens? Hvordan designe siden? Hvordan få til de kule funksjonene du ser andre har? Om du lurer på hva nettsiden bør inneholde, kan du også lese vår artikkel: 10 ting man bør ha på en nettside.

Om du velger å gjøre det meste selv, eller velger å bruke nettjenester, frilanser eller et byrå, er dette ting du uansett må ha et forhold til. Det vil i stor grad påvirke prisen, tidsbruken og det endelige resultatet for siden. Ikke la andre ta dette valget for deg, da det vil påvirke drift, din frihet og kostnader for din nettside i de neste årene. Selv om du velger et byrå, skal du likevel kunne velge hvordan du ønsker at de skal bygge din side for deg. Kanskje med fokus på at du selv lett skal kunne redigere denne senere?

I denne artikkelen vil vi kort belyse de forskjellige alternativene man kan velge mellom og forklare noen av fordelene og ulempene de medfører. Vi går ikke inn på teknisk oppsett, hosting og lignende. Det vil vi ta for oss i en egen artikkel senere.

I dag finnes det strengt tatt 4 måter å lage en WordPress nettside på.

 

  1. Kode den
  2. Kjøpe et ferdigdesignet tema og legge inn ditt innhold
  3. Lage den med en nettsidebygger
  4. Lage den med WordPress’ innebygd Gutenberg (!?)

1 – Koding

I starten var dette den eneste måten å lage nettsider på. Koding er tidkrevende og ikke minst komplisert. Enten må du lære deg minst HTML, CSS og Javascript, noe som ikke er gjort i en fei, eller så må du kjøpe denne tjenesten av andre. Ikke bare blir det siste dyrt, men du vil være avhengig av utviklere for å gjøre ofte de minste endringene på din nettside, og du vil ofte bli helt låst fast til disse. Om du ønsker nettsider med avansert og unike funksjoner, er kanskje koding ditt eneste alternativ. En godt kodet side vil sjeldent kreve mange oppdateringer og er ofte raskere en andre sider å laste.

2 – Ferdigmaler

WordPress tilbyr tusenvis av ferdiglagde «nettsider», eller temaer, som du kan installere på din nettside. Faktisk finnes det over 31 000 tilgjengelige temaer i markedet, laget av over 200 forskjellige selskap. Mange er gratis, men de beste koster som regel penger, gjerne fra 50$ til 200 $, med en snittpris på ca. 79$. Når du har installert og aktivert et slikt tema har du i utgangspunktet en ferdig nettside. Alt du trenger å gjøre nå er å bytte sidetitler, tekst og bilder, så er det ditt innhold som vises på sidene. De fleste ferdigtemaene gir også muligheter til enkle visuelle endringer som hovedfarger, detaljfarger, fonter osv., men du har ofte få muligheter til å gjøre spesifikke endringer utover selve malen. For å få dette til må du gjerne legge inn egen kode på siden. Mange ferdigmaler er laget for spesifikke bransjer, mens andre er mer generelle.

3 – Nettsidebygger

Nettsidebyggere er egne utvidelser (plugins) for WordPress som lar deg designe og legge til funksjonalitet på siden din. De lar deg jobbe enten ‘front end’, ‘back-end’, eller begge deler. Med front-end, mener vi muligheten til å redigere siden «live», slik at du ser alle dine endringer på selve nettsiden, mens du lager de. Back-end redigering gir deg muligheten til å jobbe direkte i gridsystemet med blokker, men du må klikke ‘forhåndsvisning’ for å se hvordan endringene ser ut. Nettsidebyggerne baserer seg på et gridsystem hvor du kan plassere elementer, som tekst, foto, kontaktskjema og lignende. Dette gjøres ved ‘drag-and-drop’ funksjonalitet som lar deg enkelt legge ønsket innhold på ønsket sted på nettsiden.
Du kan velge å bruke nettsidebyggeren fra scratch, eller å bygge videre på templates du ha fått gratis eller kjøpt. De fleste nettsidebyggerne der ute tilbyr mange gratismaler du kan begynne ditt prosjekt med. En nettsidebygger vil koste mellom 50$ til 300$ avhengig av om lisensen gjelder for en nettside eller flere (opp til ubegrenset). Kjøper du din nettside gjennom et byrå, vil dette gjerne være inkludert i prisen, men husk å ha klarhet i hvordan oppdateringer og bruksrettigheter blir etter at nettsiden er levert.

Vi har brukt flere nettidebyggere, men foretrekker Divi. Folk er forskjellige, så anbefaler at du sjekker og tester de alle. Alle har gjerne en gratisversjon, en gratis prøveperiode eller tilsvarende. En av de flotte tingene med Divi er at den er såpass populær at det finnes et stort community av brukere, Facebook-grupper og tredjepartsleverandører der ute. Så alt du sliter med, eller ønsker å oppnå, kan googles enkelt.

4 – Lage den med WordPress innebygd Gutenberg

Med versjon 5.0 av WordPress, ble den mye forhåndsomtalte Gutenberg lansert som en integrert del av WordPress. Før dette hadde WordPress en ganske enkel redigeringsfunksjon som stort sett lot deg legge inn tekst og bilder. Gutenberg tar mål av seg til å bli en nettsidebygger, i alle fall for store deler av din nettside. I dag har de fleste templates på markedet tilpasset seg og lar seg redigere ved bruk av Gutenberg.
Ja, du kan lage en nettside kun ved å bruke Gutenberg, men per nå vil dette gi mange begrensninger og være lite fordelaktig. Vi nevner det her likevel da Gutenberg er i stadig utvikling og mer og mer funksjonalitet blir hele tiden lagt til. Mange spår at Gutenberg vil gjøre kjøpte nettsidebyggere overflødige i fremtiden, men det vi ta flere år før Gutenberg kan ta igjen byggere som Divi, Elementor, Beaver og lignende.

Utvidelser i funksjonalitet (plugins)

Utvidelser er strengt tatt bare kodesnutter, enten små og enkle eller store og kompliserte, som legges til på nettsiden for å oppnå spesifikk funksjonalitet. Om du har fått noen til å kode din nettside fra bunnen, vil slik funksjonalitet legges til ved å skrive mer kode. Men om du har en nettside basert på ferdigmaler eller en nettsidebygger, må du nesten garantert legge til noen utvidelser. En utvidelse kan være en plugin for kontaktskjema, Google kart, eller en plugin for søkemotoroptimalisering. Som de fleste ting finnes både gratisversjoner, freemiums, og fullversjoner av plugins for et hav av funksjonalitet. I dag finnes over 55 000 plugins tilgjengelig i WordPress.

Oppsummering

Hva du enn velger, vil utseende på en WordPress nettside dreie seg om et valgt tema. Enten noen har kodet et tema, du har kjøpt et tema eller du har designet et tema ved bruk av nettsidebygger. Noen kjøpte tema inkluderer gjerne en versjon av en nettsidebygger som du fritt kan bruke på en installasjon av WordPress, altså din nettside.

Ofte faller valget i forhold til hva behov man har, men ikke minst hvilket budsjett man har til rådighet. Snakk gjerne med flere byråer og les deg opp litt i forkant. Ofte kan det bli billigst i lengden å bruke litt ekstra når du først skal lage din nye nettside

Designkalkulator Hvit hovedlogo Kolbrun Retorikk

Vi tilbyr prisgunstige nettsider og tilpasset hosting

Du har bestemt deg for å bruke WordPress for din nye flotte webside. Da gjør du som over 30% av alle nettsider der ute og det samme som store selskap som Facebook, Sony og Disney. Prisen på et nettside er avhengig av mange ting, som designbehov, tekniske løsninger og hvor stor og kompleks den er.

Kolbrun Retorikk, som er bedriften bak designkalkulator.no, tilbyr mange tjenester innen visuell komunikasjon for bedrifter. Om det er grafisk design, branding, nettsider/hosting eller andre relaterte tjenester.

Finn ut mer

Les mer om de forskjellige elementene man bør ha på en nettside her:
10 ting man må ha på en nettside

Del gjerne denne artikkelen

Skrevet av Ralph von Minden

Prosjektleder i kommunikasjonsbyrået Kolbrun Retorikk og har ansvar for webutvikling og hosting. Ralph har variert bakgrunn og kompetanse innenfor IKT, ledelse, forretningsutvikling og innovasjon.

Publisert jan 6, 2020

Følg oss:

Andre relevante artikler:

Har du prøvd vår Designkalkulator?

Estimer hva det koster å lage din bedrifts visuelle profil. Hva koster en nettside? Hva koster en logo? Fyll ut alle stegene og få prisestimatet øyeblikkelig på din skjerm, eller til din epost. Flott å bruke i din planlegging, dine budsjetter eller i forhold til søknader til for eksempel Innovasjon Norge.

Du vil også like..

Hva er Microsoft Clarity?

Hva er Microsoft Clarity?

Brukerinnsikt for din nettside!Du har kanskje verdens "fineste" nettside men lurer på om noen i det hele tatt finner...