Søkemotoroptimalisering (SEO)

Skrevet av Ralph von Minden

Publisert Nov 9, 2020

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)

Søkemotoroptimalisering er alt arbeidet du gjør for å få trafikk til din nettside. Dette kan være tekniske løsninger eller innhold. Målet er å komme så høyt opp på Google og Bings søkemotorer som mulig på angitte søkeord og søkefraser.

Her er noen viktige definisjoner:

  • SEO står for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering som vi sier her til lands. Dette handler om det å få mye organisk trafikk av kvalitet til din nettside. Altså kvantitet OG kvalitetstrafikk.
  • Kvalitetstrafikk handler om at potensielle kunder eller interessenter som kommer til din nettside finner denne relevant i forhold til hva de ser etter. De vil da utforske siden din og eventuelt gjøre et kjøp, registrere seg, ta kontakt osv..
  • Kvantitetstrafikk handler jo selvfølgelig om at man ønsker mye trafikk, så lenge denne er av kvalitet, som nevnt ovenfor.
  • SERP sår for Search Engine Result Page, og er den siden med søkeresultat du får opp når du gjennomfører et søk på f.eks. Google. En SERP består av Organiske treff og betalte treff(annonser).
  • Organiske treff er alle treff på en SERP som ikke er betalte. Det kan være hensiktsmessig å betale for annonser som vises høyt på en SERP, men SEO handler om de organiske søkene.

Les hele vår artikkel om SEO her.

 

Skrevet av Ralph von Minden

Prosjektleder i kommunikasjonsbyrået Kolbrun Retorikk og har ansvar for webutvikling og hosting. Ralph har variert bakgrunn og kompetanse innenfor IKT, ledelse, forretningsutvikling og innovasjon.

Publisert Nov 9, 2020

Følg oss:

Andre relevante artikler:

Har du prøvd vår Designkalkulator?

Estimer hva det koster å lage din bedrifts visuelle profil. Hva koster en nettside? Hva koster en logo? Fyll ut alle stegene og få prisestimatet øyeblikkelig på din skjerm, eller til din epost. Flott å bruke i din planlegging, dine budsjetter eller i forhold til søknader til for eksempel Innovasjon Norge.

Du vil også like..